Zaznacz stronę

 

 

Uważność – co to jest?

„ Medytacja uważności zachęca do większej cierpliwości i współczucia wobec samego siebie, a także do zachowania otwartości umysłu i delikatnej wytrwałości.”

(Cytat pochodzi z książki: Mindfulness – Trening uważności ( Mark Williams, Danny Penman)

Znajdziecie ją tutaj: https://bit.ly/mindfulnesstrening )

To zjawisko zostało opisane stosunkowo niedawno, chociaż dotyczy praktyk uskutecznianych na przestrzeni dziejów. Jednak ze względu na tempo życia, szybkość i ilość informacji i dynamikę obecnej rzeczywistości teraz nastał czas, by praktykę uważności świadomie wdrażać.

Ludzie kiedyś robili to naturalnie. Przypuszczam, że ktoś mógł intuicyjnie robić sobie sesje mindfulness przy obieraniu ziemniaków, zbieraniu truskawek czy przygotowywaniu ciasta na chleb;-) Teraz jednak często wykonujemy te czynności pobieżnie, nie korzystając z okazji do zatrzymania się i świadomej obecności. Dzieci, zwłaszcza małe, jak na przykład mój 3 latek, mają wielką zdolność do bycia i przeżywania „tu i teraz” . Często uczę się od mojego syna tego zachwytu nad małymi rzeczami – kontemplacją ślimaka na chodniku, czy adoracją źdźbła trawy. Moje dzieci bardzo lubią książkę „ Uważność i spokój żabki”. Znajdują się tam nagrania, które pomagają w praktyce uważności. 

Polecam wam, bo to dobra książka, a nagrania bardzo fajnie przeprowadzają przez proces uważności. Książkę znajdziecie tutaj:

https://bit.ly/uwaznoscispokojzabki

Jako mama wiem jak mało chwili możemy mieć na tego typu praktyki.

Mi czasami z trudem udaje się ogarnąć podstawowe rzeczy, typu obiad czy jakiś trening.

Dlatego pomocne może być:

 – wcześniejsze zaplanowanie i zorganizowanie tego czasu tak, by nikt nam w tym nie przeszkodził.

– wykorzystywanie momentów kiedy jesteśmy z dziećmi – wspólne przyglądanie się trawce, lub muszli – skupienie na każdej cząsteczce, kształcie, zapachu.

– wykorzystanie pomocnych materiałów – takich jak książki o których pisałam wyżej:-)

W międzyczasie udało mi się ukończyć kurs: „ Mindfulness for Wellbeing and Peak Performance” organizowany online w ramach Uniwerystetu Monash.

Utwierdził mnie w przekonaniu, że uważność jest praktyką, która posłuży każdemu.

Share This