Zaznacz stronę

Uważność

Ostatnio uczestniczyłam w mini wykładzie dotyczącym uważności i jej wspierającego wpływu na ludzi – zarówno dorosłych, jak i dzieci.

W ten temat trochę się już wczytywałam, ale dosyć pobieżnie.

Jest to bardzo ciekawe, wspierające narzędzie, myślę, że dla każdego.

Uważność – co to jest?

„ Medytacja uważności zachęca do większej cierpliwości i współczucia wobec samego siebie, a także do zachowania otwartości umysłu i delikatnej wytrwałości.”

(Cytat pochodzi z książki: Mindfulness – Trening uważności ( Mark Williams, Danny Penman)

Znajdziecie ją tutaj: https://bit.ly/mindfulnesstrening )

To zjawisko zostało opisane stosunkowo niedawno, chociaż dotyczy praktyk uskutecznianych na przestrzeni dziejów. Jednak ze względu na tempo życia, szybkość i ilość informacji i dynamikę obecnej rzeczywistości teraz nastał czas, by praktykę uważności świadomie wdrażać.

Ludzie kiedyś robili to naturalnie – przypuszczam że ktoś mógł intuicyjnie robić sobie sesje mindfulness przy obieraniu ziemniaków, zbieraniu truskawek czy przygotowywaniu ciasta na chleb;-) Teraz jednak często wykonujemy te czynności pobieżnie, nie korzystając z okazji do zatrzymania się i świadomej obecności. Dzieci, zwłaszcza małe, jak na przykład mój 3 latek, mają wielką zdolność do bycia i przeżywania „tu i teraz” . Często uczę się od mojego syna tego zachwytu nad małymi rzeczami – kontemplacją ślimaka na chodniku, czy adoracją źdźbła trawy. Moje dzieci bardzo lubią książkę „ Uważność i spokój żabki”. Znajdują się tam nagrania, które pomagają w praktyce uważności. 

Polecam wam, bo to dobra książka, a nagrania bardzo fajnie przeprowadzają przez proces uważności. Książkę znajdziecie tutaj:

https://bit.ly/uwaznoscispokojzabki

Jako mama wiem jak mało chwili możemy mieć na tego typu praktyki.

Mi czasami z trudem udaje się ogarnąć podstawowe rzeczy, typu obiad czy jakiś trening.

Dlatego pomocne może być:

 – wcześniejsze zaplanowanie i zorganizowanie tego czasu tak, by nikt nam w tym nie przeszkodził.


– wykorzystywanie momentów kiedy jesteśmy z dziećmi – wspólne przyglądanie się trawce, lub muszli – skupienie na każdej cząsteczce, kształcie, zapachu.

– wykorzystanie pomocnych materiałów – takich jak książki o których pisałam wyżej:-)

Share This